De fabriekshal van Vraets Machinehandel
Heuveloordstraat 11a – Baarn

EERSTE STEEN GELEGD DOOR

WILLEM EN TONNI

VRAETS

16  OCTOBER 1946

De steen is nog net te lezen, ondanks dat hij stevig met de witkwast is bewerkt. Maar gelukkig is de verflaag niet zo dik dat de steen niet leesbaar meer is. Het betreft de eerste steen van een fabriekshal. De bouw heer van de fabriekshal was de heer Johannes H. Vraets. Hij staat te boek als  koopman en vestigde in de hal een machinehandel. Zijn beide kinderen Willem en Tonni mochten samen de eerste steen voor deze fabriekshal leggen.

Later is de hal na het vertrek van de heer Vraets door diverse andere partijen als fabriekshal annex opslaghal gebruikt. De hal was vanaf 1956 in gebruik bij L. J. Broersen  die een chemie bedrijf had.

Een van de laatste gebruikers was Boyd Kooij.

Foto Links: Ries Kooij op de motor van zijn vader, achterop zijn broer Bart en in de achtergrond zijn moeder Johanna de Ruiter. Foto midden: de Riko Fuchs door Ries Kooij gemaakt. Foto rechts: Garage Kooij B.v.  op de Eemnesserweg, gesloopt.

 

Boyd was de zoon van Ries Kooij,  de man van de garage op de Eemnesserweg. Zoon Boyd die de garage ook een aantal jaren heeft voortgezet stalde rond het jaar 2000 in de fabriekshal zijn collectie oude Amerikaanse auto’s.

Vader Ries Kooij hield zich in zijn jonge jaren bezig  met het ontwikkelen van een fiets met hulpmotor.  In de door hem opgerichte garage Kooij op de Eemnesserweg was hij o.a. dealer voor het vroegere automerk Simca. Even iets over Marinus (Ries) Kooij. Naast het garagebedrijf dreef hij tevens een taxibedrijf en ambulanceservice. Dit bedrijf had Ries overgenomen van zijn vader Peet Kooij die in eerste instantie fietsenmaker was aan de Dijkweg in Baarn. Later begon Peet een taxibedrijf en verhuurde auto’s. Ries ontwikkelde in de  vroege jaren vijftig van de vorige eeuw een fiets met hulpmotor. Hij noemde zijn creatie de Riko Fuchs. Riko, was een afkorting van zijn naam: RIes KOoij en Fuchs, naar het hulpmotortje dat hij gebruikte om de fiets aan te drijven. Het unieke aan de constructie van de Riko Fuchs was dat het 38cc motorblokje voor de trapas was opgehangen. Ries had octrooi op zijn uitvinding, die echter nooit iets is geworden. Er werden slechts enkele exemplaren van het brommertje verkocht. En zo ver nu bekend zijn er nog maar twee over.

Informatie werd verzameld in het archief van de Historische Kring Baerne, uit het boek de geschiedenis van Baarn van Meester Pluim, op de website www.historischekringbaerne.nl,  op de website www.groenegraf.nl , diverse publicaties op internet en vooral uit gesprekken met bewoners van de panden waarin een steen zich bevind. Bijna alle foto’s zijn gemaakt door de auteur. De foto’s van het moment van de steenlegging zijn  gemaakt door de bewoners van het betreffende pand of zijn overgenomen uit oude kranten. Veel informatie is gevonden in de Baarnsche Courant.

Dank aan iedereen die belangeloos zijn medewerking heeft verleent bij het verstrekken van informatie.